021 66629009

ارتباط با ما

-->
کابل یا سیم نیمه افشان به صورت تک رشته طراحی نمی شود بلکه مجموعه ای از مفتول های به هم تابیده است که انواع مختلفی داشته و از کاربردهای وسیعی برخوردار است
13 اردیبهشت

انواع سیم نیمه افشان و کاربرد های آن ها

کابل کشی یکی از متداول ترین اقداماتی است که برای هر آپارتمان یا ساختمانی صورت می گیرد. در این میان کابل نیمه افشان از چند سیم به هم تابیده تشکیل شده و از جنس آلومینیوم یا مس است. این نوع کابل انعطاف پذیری کمی داشته و با توجه به مدل و سایزی که دارد، موارد استفاده از آن متفاوت است‌. با توجه به اهمیت این موارد در ادامه این مطلب از امیرلایت انواع سیم نیمه افشان و کاربرد های آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.

سیم نیمه افشان چیست؟ و انواع آن کدامند؟

سیم نیمه افشان چیست؟ و انواع آن کدامند؟

کابل یا سیم نیمه افشان به صورت تک رشته طراحی نمی شود بلکه مجموعه ای از مفتول های به هم تابیده است که انواع مختلفی داشته و از کاربردهای وسیعی برخوردار است. این محصول به صورت چند رشته به تولید رسیده و در صنایع گوناگون به کار گرفته می شود. به طور کلی برای اینکه بدانید این محصول چه تفاوتی با کابل افشان دارد بهتر است با انواع سیم نیمه افشان و کاربرد های آن ها آشنا شوید. در این صورت می توانید یکی از انواع مختلف این کابل را خریداری کرده و از مزایای بیشمار آن بهره مند شوید. 

در واقع کابل نیمه افشان کاربردهای گسترده ای دارد و در مقایسه با کابل های افشان از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است. این محصول نوعی سیم چند مفتولی است که از مفتول های تابیده در هم ساخته شده و در سطوحی با مقاطع بیشتر از ۶ میلی متر مربع مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو برای تولید آن محدودیتی وجود نداشته و به راحتی در دسترس افراد قرار می گیرد. از طرفی آشنایی کامل با انواع سیم نیمه افشان و  کاربرد های آن ها نیازمند بررسی مشخصات فنی هر محصول است. 

به طور کلی کابل نیمه افشان در گروه کابل هایی با ولتاژ ضعیف قرار می گیرد و با توجه به تعداد رشته ها و ساختار خود دارای چند نوع است. جالب است بدانید که جنس عایق در سیم های نیمه افشان به صورت PVC یا XLPE بوده و جنس هادی از نوع مس یا آلومینیوم است. از طرفی تعداد رشته های این کابل نیز ممکن است بین ۱ تا ۵ باشد. به هر صورت کابل نیمه افشان با توجه به شکل و کلاس های هادی خود دارای ۳ نوع زیر است:

کابل مفتولی یا کلاس یک 

کابل مفتولی یا کلاس یک 

این کابل به صورت تک مفتولی طراحی شده و با استفاده از مس یا آلومینیوم به تولید می رسد. 

کابل نیمه افشان یا کلاس دو

کابل نیمه افشان یا کلاس دو 

این کابل مجهز به هادی فشرده شده یا همان نیمه افشان گرد است که با استفاده از مس یا آلومینیوم ساخته می شود. 

کابل افشان یا کلاس پنج

کابل افشان یا کلاس پنج 

این کابل انعطاف پذیری بالایی داشته و با استفاده از مس تولید می شود.

تفاوت های سیم افشان و نیمه افشان چیست؟

تفاوت های سیم افشان و نیمه افشان چیست؟

برای بررسی کامل انواع سیم نیمه افشان و کاربرد های آن ها بهتر است با تفاوت کابل افشان و نیمه افشان آشنا شوید. در واقع مهمترین تفاوت این دو محصول مربوط به قابلیت انعطاف پذیری هر کدام است. کابل نیمه افشان در مقایسه با کابل افشان انعطاف پذیری کمتری داشته و با نام سیم خشک نیز شناخته می شود. از این رو بهتر است به شکل ثابت و در نواحی با پیچ و خم های کمتر مورد استفاده قرار بگیرد. 

دیگر تفاوت این دو محصول مربوط به اندازه مقاومت الکتریکی هر کدام است. سیم افشان دارای مقاومت اهمی بالاتر است و می تواند برای سطح مقطع های مختلف به کار گرفته شود. از این رو با توجه به بودجه و نیاز شما بررسی انواع سیم نیمه افشان و کاربرد های آن ها لازم و ضروری به نظر می رسد.

سیم نیمه افشان چه کاربردهایی دارد؟

برای آشنایی با موارد استفاده از این محصول بهتر است به طور کامل با انواع سیم نیمه افشان و کاربرد های آن ها آشنا شوید. زیرا تنها در این صورت می توانید بهترین انتخاب را داشته و خرید هوشمندانه و مقرون به صرفه ای را تجربه کنید.‌‌ اکنون با شناخت انواع سیم نیمه افشان، کاربرد این مدل از سیم ها را نیز توضیح می دهیم تا در زمان خرید اطلاعات بیش تری در این زمینه داشته باشید.

در واقع کابل نیمه افشان دارای کاربرد های مختلفی بوده و می تواند به عنوان سیم ارت نیز مورد استفاده قرار بگیرد. به کارگیری سیم ارت امکان تامین امنیت جانی افراد ساختمان را فراهم کرده و تا حد زیادی باعث کاهش بروز آسیب به لوازم خانگی می شود. به طور کلی یکی از بخش های مهم سیم کشی ساختمان مربوط به استفاده از سیم ارت است که لزوم استفاده از کابل نیمه افشان را یادآور می شود. 

به طور کلی خاصیت نیمه افشان بودن این کابل مربوط به هادی آن است. در واقع کابل نیمه افشان از هادی، عایق و روکش ساخته شده و قابل استفاده در صنایع مختلف است. از این رو کاربردهای وسیعی داشته و در موارد گوناگون به کار گرفته می شود.

مزایای سیم نیمه افشان چیست؟

پس از آشنایی با انواع سیم نیمه افشان و کاربرد های آن ها بهتر است با مزایای استفاده از این محصول نیز آشنا‌ شوید. در واقع با توجه به نوع پروژه و کاربرد آن می توانید از انواع سیم نیمه افشان استفاده کنید. به طور کلی کابل نیمه افشان احتمال بروز اتصال کوتاه در میان چند فاز را کاهش داده و به راحتی قابل نصب است. همچنین حمل و نقل ساده ای داشته و در مسافت های طولانی قابل استفاده است. از طرفی در برابر فشار مقاوم بوده و می تواند در محیط های مختلف به کار گرفته شود. به علاوه ایمنی زیادی داشته و مجهز به یک عایق برای جلوگیری از قطع اتصال است. 

کابل نیمه افشان در پروژه های صنعتی با مصرف بالای برق به کار گرفته می شود و می تواند جایگزین مناسبی برای چندین کابل یک میلی متری باشد. همچنین فضای کمتری را اشغال کرده و به صورت همزمان از عملکرد زمینی و الکتریکی برخوردار است.

سخن پایانی

در این مقاله انواع سیم نیمه افشان و کاربرد های آن ها را مورد بررسی قرار داده و شما را با موارد استفاده از این محصول آشنا کردیم. همچنین ضمن بررسی تفاوت های کابل افشان و نیمه افشان، امکان آشنایی با مزایای استفاده از سیم خشک را فراهم کردیم. با بررسی مشخصات فنی هر محصول در امیرلایت، متناسب با بودجه و نیاز خود بهترین انتخاب را داشته و خرید هوشمندانه و مقرون به صرفه ای را تجربه کنید‌. برای داشتن خریدی مطمئن و آسان نیز می توانید از کارشناسان فروش ما در مجموعه امیرلایت کمک بگیرید. 
 

تماس با کارشناسان